7. april 2018

Vinter eller vår?

20180407_085032

Ok, ser du på kalenderen så er det vel ingen tvil om at det er vår, i hvert fall at det skulle vært vår? Men så var det det med å stikke fingeren i jorda, tenke over hvor en bor, bruke øya og så videre.

20180406_152936

Og når du ser deg rundt og ser dette så synes jeg det er helt ok med vinter jeg. Ok, en varm dag med grønt grass og vårgrønne bjerketre er slettes ikke så dunt det heller, men det opplever man ikke her i området på denne tiden av året uansett, så  jeg sier ja takk til vinter enda noen uker jeg.Brunt grass fra i fjor, søle og blauthøl som er alternativet er slettes ikke noe å trakte etter. Jo lenger den tiden utsettes så er det også større sjanse for at den perioden blir kort.


Alle mine store planer om å gå mye på ski denne vinteren har forblitt det – planer. Og etter den fantastiske skituren i Hallingdal har jeg knapt nok hatt skia på beina.

20180325_121759

Det har stort sett blitt den vanlige lufteturen med Barfi  nedover i skauen. Der vi i tillegg til å nyte mye fint vær er opptatt av å telle rådyr. Det skal gå 17 stykker her, men jeg ser stort sett bare 8 av dem.

20180329_185012

Gjerne 4 i skaukanten og 4 på jorde på vei mot fôringsplassen.


Forrige søndag fant jeg ut at jeg måtte komme meg ut på tur og siden jeg hadde hørt at det gikk an å gå på beina til Nipkollen så satte jeg kursen mot Kløvberget.

20180401_175150

Ble litt overrasket over at det var skiløype, men trøstet meg med at det var andre som hadde gått der før meg og de ivrige skiløperne går helt sikkert i andre løyper.

20180401_190939

Etter hvert så skilte skiløypa og stien lag.

20180401_185217

Når postkassa nesten er nede i snøen så sier det vel litt om snømengden. Årets første tur til Nipkollen er signert.

20180401_194020

Barfi sjekker om hun kan se hjem.


I går var det strålende vær og jeg hadde store planer om å ta meg en skitur på åsen. Men jeg endte opp med den safe varianten og tok en trugetur isteden. Er ikke noe risiko for bakglatte ski og dårlig trente armer da Winking smile

20180406_161222

Jeg hadde lyst til å besøke Gardlimåsan igjen. På Romerike kalles myr for måsan. Det ble aldri noen tur dit på sommerføre så jeg vet fortsatt ikke hvordan minneplata om den eneste slipp-plassen i Nannestad ser ut. Men i løpet av denne sommeren skal jeg finne det ut.

20180406_152500

Bortsett fra at det blåste litt så var det så deilig vær. Sola varmet, knallblå himmel og rein og hvit snø som bar trugene godt. Det kan ikke bli stort bedre enn det. Vi skremte opp en tiur. Det var i hvert fall noe stort svart noe som fløy av sted. Ellers var det ikke noen å se.

20180406_154451

Og så måtte vi jo ta turen bortom Terroly igjen. Denne gangen måtte vi gå ned for å komme ned på trammen foran hytta.

20180406_160644

Ingen tur uten matpause. Denne gangen bare en kvikk lunsj og en te-kopp, men du og du så godt det er å kunne kose seg slik på tur.

20180406_142046

Noen må nøye seg med litt mer stusselig føde.


20180406_160156

Barfi fant seg en kjølig plass.

20180406_160733

Etter å ha kikket litt i hytta, så var det på tide å komme seg ned til bilen igjen.

20180406_163342

4 km nedoverbakke er lett å gå og atskillig lettere enn 4 km oppoverbakke, selv om det stort sett er snakk om en slak stigning.

20180407_084734

Selv om det ser slik ut i hagen vår

20180407_08453120180407_084550

så syns krokusen inn ved husveggen at det er på tide å titte fram.

20180407_084636

Jeg har endelig kommet igang med våren innomhus. I år har jeg valgt ut sorter som skal sås seint så jeg er vel egentlig sånn noenlunde i rute. I tillegg så har jeg bestemt meg for å prøve å så et par sorter direkte i blomsterkassene ute. De blir så strantne og slengete når jeg så de inne. Nå er det jo snø nok til å få bløtt opp jorda i kassene også sånn at det går an å bruke jorda som er der.

20180327_191921

Det er både uvandt og deilig med lyse kvelder igjen.

Det blir nok vår i år og Smile

5 kommentarer:

  1. Og her er linken til fjorårets tur til Gardlimåsan: http://lapp-is.blogspot.no/2017/03/gardlimasan.html Litt mer info der.

    SvarSlett
  2. Jeg vil også ha kortest mulig vår. Våren er ingen årstid å rope hurra for når du har hund. Bare søle og kline for ikke å snakke om alt pollenet som kommer. Alt blir dekket av et tjukt gult lag. Jeg er allergisk i tillegg, så jeg vil gå direkte fra en lang vinter til en lang sommer og en utrolig flott høst! Her har det vært så mildt og i tillegg regnvær, så det er ikke hold i snøen lenger og skiene klabber. Du kan redigere inn linken i teksten. Du merker et ord eller to så klikker du på der det står LINK øverst over innlegget og limer inn linken til innlegget der det står nettadresse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ulempen med en så fin vinter med mye snø som vi har hatt i nå er at det er mye snø som nødvendigvis må smelte. Vinter med snø og frossen mark er uten tvil veldig fint når du har bikkje :)
      Joda våren kan være veldig fin den og, men det var det med den perioden med søle og gammelt tørt gress som er før det fine vårgrønne...

      Siden jeg blogget dette innlegget via open live writer så gadd jeg ikke å gå tilbake å legge inn linken som jeg oppdaget at jeg hadde glemt. Det tar så lang tid å hente tilbake og laste opp igjen innlegget.

      Slett
  3. Koselig å lese hva du har brukt fritida di til i det siste, har savna ett innlegg fra denne kanten.
    Synd du ikke har fått brukt skia mer, men dere har visst snø nok i lang tid framover.
    Tenker jeg skal være flink å så noen blomster hver vår, men plutselig er det for seint. Nå skal jeg jammen se om jeg ikke har noen frøpakker som bør brukes... Denne dagen begynte med store snøfiller, som nå har gått over i regn. Ikke akkurat trivelig utevær...

    SvarSlett
    Svar
    1. Latskapen min og dørstokkmila er vanskelig å overvinne...

      Slett