14. november 2017

Japan-tur 2017 Del 1

 Jeg har vært en ny tur i Japan.

Denne gangen var det bare Irene og meg som dro på tur.

Siden jeg har vært i Japan før så visste jeg litt mer om hva som ventet meg, men jeg blir like fasinert likevel. (har en mistanke om at jeg skrev akkurat det samme i fjor... ;) )
 Mye folk.
Til tider veldig mange folk. 
Fotgjenger-overganger som går på kryss og tvers og alle retningene er grønne samtidig.

Da blir det skrekkelig mange folk i gata når det er grønt.
Høye bygninger
Mange høye bygninger, den fine store  jernbanestasjonen i Tokyo blir jo nesten helt borte

Som sagt mange høye bygninger og breie gater i mellom.

mange breie gater og så blir bygningene litt mer "normale" i utkanten av byene. 
 De presser inn bygninger der det finnes en mulighet, virker det som. Denne hjørnebygningen skilte seg ut siden den hadde trepanel.

Veldig mange biler med  denne fasongen
Disse buksene tror jeg er populære i år, for de så vi mange av i ulike lengden og stoff.
T-bane og toglinjer på kryss og tvers, mange ulike selskaper. Så lenge man har kontroll på selskaper og stasjoner så er det jo utrolig kjekt at jorda under byene er gjennomhullet av baner og stasjoner.
Et foreløpig temmelig tomt tog. Men ellers helt normalt med masse reklameplakater og de som er med sitter enten og sover eller kikker ned i en Smartphone.
På vei til Osaka slottet så traff vi på veldig mange skoleelever / barnehage som var ute på tur. 
Vanligvis går de i skoleuniformer, men disse hadde kun hatter og sekker i samme farge. De syntes uansett godt på grunn av hattene og antallet.
Grønn te. Tror japanere elsker grønn te. Og skikkelig grønn te som her er noe helt annet enn den vi kjøper i Norge. Den "norske" kan jeg også drikke.
De bruker smaken av grønn te på alt virker det som, akkurat som vi bruker sjokolade og karamell. Du får kjeks, sjokolade, kaker og is og sikkert mye mer smaksatt med grønn te. Spør du meg så smaker det vondt. Men nå liker jo ikke jeg verken cola eller kaffi heller, så det kan jo være mulig at det er meg det er noe galt med. Ungene syns faktisk ikke det er så ille.
Skilt, masse skilt med tegninger som forklarer det meste.

Dette begynner jo faktisk å bli et problem, i hvert fall her som det er folk overalt.


Denne plakaten sto kun på engelsk så her var det tydelig at det var turistene denne var beregnet på.


De har utrolig mange skilt som advarer og forklarer stort sett alt mulig.

Så moderne, roboten fortalte at vi måtte trekke kølapp.
Og ikke fullt så moderne. Så stadig folk som feide gater og stier for løv og annet rusk med disse. Og så kan en jo lure på om det er nødvendig at 3 personer må passe på for at biler skal kunne kjøre fra parkeringsplassen og ut i gata? Det ser vi hele tiden at  i hvert 1-2 stk passer på alle steder der biler skal krysse fortau.
Overbygde handlegater med masse småbutikker og innkastere som roper ut reklame for å få den inn i butikken
Svære kjøpesenter. Nå er verken Irene eller jeg så glad i shopping så vi fortrekker å bare gå rundt og drive vindusshopping i de mindre handlegatene. Og da vi våget oss inn i et kjøpesenter så fant vi jo nesten ikke veien ut igjen.

Mye rar mat. Jeg sto over "blekksprutbollene" i år.
 Det meste er jo ganske godt
Selv om jeg fortsatt har mye igjen på å bli god på å spise med pinner.

 Noe av det jeg våget å velge i til frokost på hotellet vårt i Himeji.
På hotellet i Tokyo så var det ingen buffet, men valg mellom vestlig- og japansk frokost. Dette var den japanske. Jeg har funnet ut at det kan være greit å ikke spørre hva det er jeg spiser ;)
Ikke minst så har de en del farlig gode kaker og desserter.

 Det er jammen bra jeg ikke er så ofte i Japan...

Det er automater for å kjøpe det meste.
Her er det snakk om et spisested. Putt inn penger, velg retten du vil ha.
Få så tildelt en bås. Denne rismatten i front her er oppe helt til en servitør setter inn det du har bestilt. Servitøren så jeg bare hendene til.
 Så slipper servitøren ned rismatten og du sitter der aleine med maten din. Veldig praktisk hvis du skal få i deg mat og du er aleine. Men ikke så sosialt, selv om det var mulig å fjerne litt av skilleveggen mellom to båser. maten min var for øvrig veldig god.


Det er lite asfalt på fortauer og handlegater. Fin brostein og ledespor overalt.
 og ofte info innfelt i brosteinen.

 I Japan har de små hotellrom. 2 kofferter utslått da er gangarealet brukt opp. Her i Himeji var det ikke engang plass til å åpne kofferten. Ok, vi kunne åpne den ene, men da var var det ikke mulig å åpne døren ut, til badet og kjøleskapet. Vi måtte med andre ord være ryddige av oss, ja ganske ryddige i hvert fall.

Hotellrommet i Tokyo var litt større, men ikke mye.

og det var litt japansk stil over det.
Baderommene er stort sett helt like. Godt utstyrt med det du vanligvis har med i toalettmappa. Og toalettet er jo en teknisk åpenbaring som trenger en egen bruksanvisning.
 Denne lykkekatten finner du overalt.

 Det finnes et Shrine eller tempel på annen hvert gatehjørne.

 Tror de noen steder nesten kjøper seg en slags lykkelapp nesten som på tombola. Hvis lappen de får har et godt ønske så henger de den opp, slik som her.

Der er mange fine detaljer å se.
 Jeg liker japansk hagekunst.


Men det er jo så mye, mye mer :)
Jada, det kommer flere innlegg ;)




2 kommentarer:

  1. Det er så fascinerende! Så fremmed og stort og fint! Maten ser småskummel ut, men jeg kunne helt sikkert overleve på de kakene 😋

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda det hadde nok gått bra. Jeg var jo overbevist om at jeg skulle på slanketur i fjor. Det gikk helt feil ;)

      Slett