9. juni 2017

Pinsehelgen-Sverige

Turen med DNT over Totenåsen ble dessverre / heldigvis (alt ettersom fra hvilket ståsted jeg ser det) avlyst. Dermed ble ego-trip'n byttet ut med en biltur sammen med min bedre halvdel.
Heldigvis burde jeg vel kanskje si, for mens vi logget en cache så kom det fra PE hmmm, vi har nettopp hatt bryllupsdag vi? Eeeeh begynnelsen av juni betyr at vi nettopp har avsluttet mai - ja det stemmer visst jo. Og så litt hoderegning, hvor lenge har vi vært gift nå da tro? Oi! 30 år!? Jeg blir fortsatt like overrasket og glad for at det ble som det ble med forholdet vårt :)
De har fine lekeparker i Trollhättan
Målet for turen var helt tilfeldig, vi skulle egentlig bare prøvekjøre den nyinnkjøpte bilen og finne noen andre vegger for et par dager.

Og dermed la vi turen mot Sverige og Trollhättan.
 En gammel rally-bil
Det er vel ikke så mye å finne på i Trollhättan, men et besøk på SAAB-museet hører vel med. Det var for øvrig unormalt mange saab-biler å se i gatene her.
Vi heldige med været på lørdagen og gikk en del langs kanalen.
Her var det flott tilrettelagt med turveier på begge sider og litt kryss og tvers.
Det andre "store" var å se en foss ;)
Elva var nok utnyttet så mye som mulig til kraftproduksjon og en tørrlagt elv er særdeles stusselig å se på. Men hver lørdag kl 15.00 åpnet de lukene og slapp vannet ut i elva.
Vi bommet litt på veivalget og kom litt for seint, men rakk med et nødskrik å se fronten på vannet som plutselig strømmet nedover elva. Vi hadde vært her i 14-tiden, da var elva tørr og det var også tomt for folk, nå litt over kl 15 var det smekkfullt med folk og rikelig med vann.
ca 3000 l/sek skal det visst renne her nå når de åpner porten.
15 min seinere stenges porten og elva blir raskt omgjort til en sildrebekk igjen.
Det var en gang et forsøk på å bygge en sluse. Planen var nok litt vel optimistisk og ble avbrutt.
Rester av ei stor jettegryte
Meg og de konglige har vært her ;)
 

Det var tydeligvis et Messerschmitt-biltreff i byen denne dagen. Snåle biler.

Det var egentlig ganske mye rart  i denne byen.
 
Sluseport, den var gedigen!
Det gamle vanntårnet er gjort om til leiligheter.
 Bruer som heves, overraskende store båter som gikk på kanalen.
En taubane for å komme seg over kanalen.
Flere fine lekeplasser.
Vi logget noen cacher her og der.
Søndag satte vi kursen hjemover igjen, men la inn en omvei om Fjällbacka.
 
Kjersti har skrevet noe om dette stedet som jeg ville se selv.
.
 Det var fascinerende å se denne trange smale kløften, der disse store steinene hadde kilt seg fast.
Se så rette vegger!
 

Håpløse bilder på å få det til å se ut som at jeg er sterk, men vi gadd ikke å bruke så mye tid på å finne den riktige plasseringen for å få det til.
 

Det var trangt om plassen og en del av husene var bygd kloss inn i fjellveggen. Er fortsatt fasinert av dette fjellet.
Andre steder var det litt mer normale tilstander. Men du bør nok fortsatt ha et godt forhold til naboene dine ;)


Et kjendissted udødeliggjort av både den ene og den andre.
Vi burde sikkert gått litt rundt her, men det begynte å regne så da dro vi hjem isteden.

Vi logget i alt 15 cacher på denne turen, så det sier vel litt om hvor opptatt vi er av å logge mange cacher ;)


 


 
 

5 kommentarer:

  1. Oi, du har vært på tur! Det så koselig ut. Fjellbäcka har en spesiell klang.

    Og gift med samme mann i 30 år - det er virkelig noe dere kan være stolte av ❤️❤️ Gratulerer så masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å ha vært i Fjellbäcka, tror jeg har lest alle bøkene til Camilla Läcberg (eller hva hun nå heter)

      Slett
  2. Jeg har bare såvidt vært innom Trollhättan én gang, men nå fikk jeg lyst til å få sett byen ordentlig!
    Ååååååå, nå har dere fått vært der!!! Min favorittcache!!! Okay, det er jo ikke noe spesielt med cachen, men jeg synes turen opp er så utrolig fascinerende og også litt skummel (høydeskrekken slår inn opp trappa). Synes du det var verdt turen innom Fjällbacka, eller ble det bare nedtur fordi jeg har snakket så varmt om turen?
    Gratulerer så mye med 30 års bryllupsdag! <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var helt klart verdt det, PE var også enig i det :)Det var et fascinerende sted, denne kløften. Og så er jo det å ha vært i Fjellbäcka litt artig siden jeg har lest mange bøker derfra. Var litt uheldig med været. Kunne godt tenkt meg å bare gått litt rundt i "byen" for å se også. Tusen takk for tipset :)PS. nå er det en earth-cache der også ;)

      Slett
    2. Godt å høre! Jeg visste jo at dere gjerne ville dit, men jeg var redd jeg hadde hauset det opp for mye ;)
      Tittet innom Earth-cachen, og fikk igjen bekreftet hvorfor jeg ikke liker de...jeg synes alt om geologi er vanskelig... Nå er det en stor mulighet for at vi skal ned dit i løpet av sommeren, så jeg får se om turfølget kanskje er bedre på sånt enn meg og at vi dermed finner svarene i fellesskap.

      Slett