13. april 2017

Drømmer og turplaner 2017

Det dukker opp bilder og blogger fra turer både her og der. Noe som gjør at det begynner å krible i beina, jeg vil også ut å gå tur! Så nå går jeg bare og venter på sikre rapporter om at det er snøfritt og begynner å tørke opp her og der. Etter en vinter som jeg stort sett har tilbragt i go’stolen med sport’n på tv så er det visst på tide å begynne å bevege seg litt igjen.
Problemet er jo bare at det er så mange steder jeg har lyst til å gå! Så hva skal jeg velge, hva får jeg tid til? Fjorårets store mål ble bare med drømmen, så den settes opp på lista i år igjen.
·        En tur i fjella i Leikanger. Starte på Hella og så gå opp sånn ca 1000 høydemeter til Vassvarden (Storholten) og Hestfjellet og så videre innover til  Stavsete og så "hjemover" til Nyastølen og så inn på velkjente stier tilbake til Eggja.

    Burde jo egentlig gått over til Romedal også. Hørte jo Anders, han som dreiv gården i Leikanger vi overtok, snakket så mye om at han gikk både dit og over til Sogndalsdalen. Men det får nok vente til jeg har blitt ung og sprek igjen. Dette vil uansett bli en tur jeg er usikker på om vi orker Barfi og jeg  uansett om vi nøyer oss med å gå opp til Vassvarden og cachen der og så gå ned igjen eller om vi fortsetter innover fjellet og så satser på en overnatting. Å tro at jeg greier denne turen på en dag er i hvert fall galskap. Men jeg har veldig lyst til å prøve på denne turen.
    Dette er tross alt i det som var mitt hjemmeområde i en del år. men da gikk jeg jo alltid i området mellom Eggja og Nyastøl, det var jo der sauene våre var og som skulle ha tilsyn. Noe som for øvrig minner meg om at det er slettes ikke det samme å gå i fjellet nå som det ikke kommer sauer rennende nedover fjellsidene, glade for å se meg. Sukk, det var den gang det :)
·        Kløvberget – Marifjell Vi må selvfølgelig gå denne turen i løpet av året. Må vel ta litt vedlikehold på cachene jeg har lagt ut oppover der også.
WP_20141020_002
    Lurer på om jeg skal gjøre alvor av å overnatte i Marifjell-hytta ei natt? Tenker at det hadde vært moro å oppleve solnedgang / soloppgang der en gang. Vel det er kanskje ikke noe å snakke om, for det meste gjømmer seg jo bak alle grantrærne. Men går jeg opp i utsiktstårnet så ser jeg det meste :)
·        Romeriksåsen på langs, var et mål i fjor. Jeg begynte jo faktisk på den turen, men måtte avbryte halveis. I år skal jeg gå denne turen!
Råsjøen 043
    Om jeg legger inn en overnatting underveis eller om jeg nøyer meg med å gå strekningen Brovoll-Gjerdrum får jeg vurdere underveis. Nei, jeg er ikke så sprek og rask som deg, Tom :( Ser ikke på det som så veldig viktig å gå helt ned til Tæruddalen i Skedsmo. Eller? Stopper jeg i Gjerdrum så kommer jeg helt sikkert tenke at jeg fortsatt ikke har gått hele Romeriksåsen på langs....
·       Totenåsstien. Hjelp! Jeg har jo meldt meg på fellesturen til Nannesdtad Turlag.
[WP_20150717_016%255B6%255D.jpg]
    Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Men dette er også en tur jeg har ønsket å gå og med denne påmeldingen så får jeg jo i hvert fall et spark bak for å gjøre alvor av tanken.
·        Friisvegen. Av en eller annen grunn så har jeg fått det for meg at det sikkert er fint å gå i fjellområdet rundt Friisvegen.
    I hvert fall har jeg fått det for meg at jeg skal logge en del av cahene som ligger på div. topper i dette området ;) Nå er ikke cachene lenger ensomme, men de har fortsatt ikke veldig mange besøk så da syns jeg de fortjener en signatur fra Maura. Det er noe med cacher som har få besøk som tiltrekker meg ;) Denne har visst fortsatt kun ett besøk og det begynner å bli noen år siden. I 2014 logget jeg denne cachen i området. Skulle bare stikke oppom, men glemte at det er stor forskjell på noen meter bortover og noen meter oppover ;) Hmm, når jeg ser disse bildene så ser det egentlig litt kjedelig ut. Men så var det dette med cacher og få besøk da ;)
·        Hallingdal. Ja så håper jeg jo virkelig at jeg får mulighet til å gjenta  moroa fra i fjor, turer i området til Nøve.
    
     For håntligvis flere ganger :) åååååh jeg gleder meg allerede :) :) Når er det snøbart og fint å gå, Nøve???

    Og så er det jo så mange andre flotte turer. Se bare på 71 grader nord Norges tøffeste kjendis og alle stedene de besøker. jeg fatter bare ikke åssen de greier å gå så mye og langt med de tunge sekkene. Der sliter jeg! Tenk så artig det hadde vært å klatret opp Bladet i Romsdalen? Eller den ferraten i Setesdalen? Og Romsdaleggen er selvfølgelig alltid et flott tur. Besseggen har jeg lagt på is siden jeg ikke gidder å gå i kø, men det er jo flere turstier i området, Knutshø f.eks.
Men så var det dette med å fridager, finvær, kondis og kropp til å samarbeide da.... Jeg har i alle fall alt for få fridager, det er nå helt sikkert! men i hvert fall har jeg oversikt over når jeg har fri, så nå sitter jeg her og bare venter på at ting skal passe sammen og jeg kan komme meg av sted. Eeeeh så var det det med kondis da....

8 kommentarer:

  1. The forest quite and peaceful,
    Swarming with life,
    The trees are alive,
    The animals are alive,
    I finally feel alive,
    The sun breaking through the tops of the tallest trees,
    Bouncing of the fresh dew,
    Moss thick covered trees,
    Wet sodden forest floor leaves,
    Natures song ringing in my ears,
    The crickets soft chirping chours,
    I am at home here,
    Tentative creatures poke there head out to observe,
    I coo to them, telling them it alright,
    And a small shivering pond,
    Beauty and all,
    Reflects the forest,
    And the tress unimaginably tall,
    I look peacefully at my reflection,
    My eyes glowing green,
    And no hint of my earlier distress,
    But a new happy sheen
    Slowly the forest animals come out of hiding,
    And I am again at home

    Avsenderen er nevnt i bloggen ;-)

    SvarSlett
  2. Det er fint å ha drømmer og planer. Titte på kart, sikle litt over vakker natur, finne ut hvilken rute man skal ta i forhold til hvor cachene ligger. Håper du får oppfylt mange av drømmene dine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er moro å sitte slik å drømme og titte :) Problemet er jo at det er så veldig mange flotte turer som skulle vært gått og som jeg ikke en gang vet om. Men det skal helt sikkert bli noen turer. Kanskje vi får til en fellestur i år og?

      Slett
    2. Hvis kroppen min tillater det og vi finner et par dager som passer for alle, så er jeg gjerne med! Men hvis det som er vondt nå er det jeg tror det er, så tror jeg ikke jeg skal ut på noen langturer i år i det hele tatt :( Da må jeg nok holde meg til kortere, lette turer.

      Slett
    3. Uff, den hofta di :'( Men selvfølgelig blir du snart bra :) :) Hvis ikke så får vi ta en kort lett tur :)

      Slett
  3. Jeg er flink til å drømme, men elendig til å planlegge. Du er dyktig til begge deler!
    Jeg kommer til å mase ustanselig på deg såsnart fjellet er gangbart, og det er ikke lenge til hvis det fortsetter slik! Har aldri vært så lite snø i fjellet på denne tida, trur eg.
    Kos deg videre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i hvert fall veldig lite snø her, mot det det kan være. Ja vi må finne noen dager og helger vi begge har fri og mulighet til å dra på tur. Gleder meg :)

      Slett