3. januar 2017

Geocacheåret 2016


En liten oppsummering av cacheåret 2016 hører også med. Aktiviteten har vært veldig opp og ned dette året. Noen perioder har jeg logget mange cacher og så har jeg hatt perioder jeg knapt har vært ute og sett etter cacher. Jeg logget totalt 482 cacher. Og fant mitt funn nr 1 500 på årets siste dag. Da vi passerte midnatt hadde jeg nettopp logget cache nr 1 501.  Og vi har lagt ut en del nye cacher. Ja nå har vi faktisk hele 41 aktive cacher utplassert. Jeg forstår ikke helt at det kan være så mange, men når jeg telte over så stemmer det visst.

FTF har jeg nesten sluttet med å prøve meg på, men fikk 11 stk. Alle disse lå selvfølgelig så langt unna bilvei at ingen andre gadd å dra ut ;) Jeg fikk logget cache i både Japan og Spania. Jeg fikk endelig logget en cache med D5/T5. Nå må det innrømmes at vanskelighetsgraden i form av mystery har jeg ikke løst, men lokalkunnskap tok seg av den biten og terrenget løste jeg ved å vente til vannet som måtte forseres ble til is. Men loggen er signert :)

PE har logget under eget nick dette året.

Jeg dro nok en gang til TeamPilaris og var på en cachetur i hennes område. Også denne gang tok jeg turen på Kr.Himmelfartsdag. En trivelig dag der vi logget både i Sverige og i Østfold. Og vi dro til med Lapphund-cachetreff i Hallingdal. Kjempemorsomt det og.

Det er luksus å være cacher i området her vi bor for her legges det stadig ut nye cacher. Og det legges også ut mange varierte cacher. Det er så mange kreative og oppfinnsomme co'r.



 Men heldigvis legges det mange vanlige cacher også. Tusen takk til alle de som bruker tid og energi på at andre skal kunne leite etter geocacher.

Vel så viktig som mange cacher er de gode opplevelsene som jeg får pga geocachingen

Men jeg må vel fortsette tradisjonen med å velge ut hvilke cacher jeg likte best av de jeg logget dette året. Det er nesten umulig å velge for det er som sagt veldig mange kreative cacher. Og jeg har vært på mange flotte steder. Mens jeg har nesten ikke logget mystery-cacher. Jeg velger å fortsette med dette oppsettet jeg har brukt tidligere.
  1. Beste installasjon: Hvordan “boksen” er utformet / gjemt. 

    Det er som sagt mange flotte, kreative og artige cacher rundt omkring. Ikke minst er ofte cacher i forbindelse med advent-/julekalendere veldig fine med julestemning lang vei. Krybben er rett og slett imponerende flott og må besøkes om du er i nærheten. Navnet sier hva den inneholder, den er stor, den er gjennomført, ja til og med loggen står i stil. Den er rett og slett vakker!  Men cachen jeg velger meg ut som den beste installasjonen som ble logget i 2016 er Struts'n som digger Smokie M&M-NOR er en av mine favoritt co, de har mange fine og morsomme cacher. Denne her har mye å glede seg over. Den har flere trinn med noen lure finesser som du må finne ut av, men samtidig ikke verre enn at til og med vi fant ut av det. Flere overraskelser underveis. Og den skiller seg helt klart ut ifra andre cacher vi har logget så langt. Den er plassert slik at du kan få med deg litt utsikt underveis, og det er flere cacher i området. Og beskrivelsen sier at folkene rundt er klar over at det ligger en geocache der.
     2. Beste cache i Nannestad. Den beste cachen i kommunen vi bor i rett og slett.

I år har det kommet mange nye cacher i Nannestad. Og vi har logget ganske mange av dem.
Den cachen jeg velger meg som favoritt er HolterGutta#3 Dette er en cache som ligger på Romeriksåsen, nærmere bestemt Smalgjermenningen. Altså en cache som fikk meg ut på tur og til et sted jeg aldri har vært før. Stedet var veldig fint og cachen var i tillegg gjemt litt artig plassert.

     3. Beste offentlige cache: Cacher som er plassert på offentlige plasser der det kan 
         være mye folk.

Vi har ikke logget så mange slike cacher i år. Vi er jo ikke så glad i å leite etter cacher når folk ser på oss. Men noen har det jo blitt og jeg velger Strandpromenaden i Lillehammer som favoritt her. Cachen er en liten luring som er gjemt langs en tursti/friområde nede ved Mjøsa. Altså et fint sted og en morsom cache.

     4. Beste drive-in / park and grab -cache: En cache man rett og slett nesten kan få tak i
     fra bilen. Altså med mulighet til parkere like ved cachen.

Her må cachen som veldig mange nevner, hvis du spør om hvilken cache du MÅ ta. Nemlig Riverside i Dokka. Nå vil jeg vel påstå at det er mange cacher som er like fine, men den var nok enestående den gang denne var ny. Og den er fortsatt enestående i typen P&G. Den er stor, den er annerledes og innholdsrik. Den ligger derimot ikke på noe fint sted. Men folkene som holder til der er klar over cachen så du slipper å tenke på mugglerfaren.

     5. Beste veiviser: Cacher som viser deg noe som du kanskje ellers ikke ville oppdaget
     eller var klar over.

Ikke visste jeg at det ligger en ganske stor foss kloss i veien i Hurdal som er Akershus høyeste med fritt fall på 20 m. Eller at det finnes en Grand canyon i Nannestad (ok nå er det vel ikke helt en canyon da, men bratt er det i hvert fall)? Cacher kan helt klart vise oss steder og ting vi ellers ikke ville oppdaget.
Men jeg tror jeg velger meg Vehuskjerringa WT#22 Topp 1 Ganske enkelt for at om det ikke hadde vært for denne geoarten som er lagt ut her opp til Vehuskjerringa så hadde vi ikke dratt dit. Og turen opp til Vehuskjerringa er fin og utsikten fra Vehuskjerringa var helt klart fin. Og ikke minst så var dette en artig utfordring som jeg er litt kry over å ha fullført.

       6. Beste og flotteste cache: For meg så må det bli en cache som får meg ut på en fin tur, har en morsom/spennende installasjon og ligger på et flott sted. Plusser du på en god cachebeskrivelse og et godt sted å parkere som det henvises til i beskrivelsen så har du en perfekt cache i mine øyne.

Det har egentlig ikke vært så mange WOW-funn i år. Og jeg logget ikke den perfekte cachen i år. Men jeg var på flere fine turer takket være geocachingen (ja og så må jeg nok gi noe av æren til Ingersy også)
Jeg velger meg Hallingnatten som en favoritt. Turen dit var flott. Cachen hadde en genial plassering, i hvert fall en plassering jeg liker på slike steder. Et lite minus er at jeg var veldig i tvil om det var loggbok eller turbok jeg signerte i.
      7. Beste kjerke-cache:

Jeg kan ikke si jeg har logget en kjerke-cache som har utmerket seg i år. Men Hedrum vil jo alltid være en favoritt og en ny cache ble logget der i år.


 
      8. Beste mystery / Challenge / multi:


Vi har nesten ikke logget slike cacher i år. Det dukker opp mange mystery rundt oss, men de fleste er av slik type som jeg ikke greier å løse. Jeg har fortsatt ikke giddet å sette meg inn i hvordan og hvilke dataprogrammer som kan brukes for å løse den slags. Og ikke er jeg smart nok til å løse resten. Jeg har løst en del av den enkle sorten, men har ikke logget så mange av dem. Det må bli denne multien som var den beste av de vi logget i 2016. GRAN var en ny variant for oss, veldig godt gjennomført og laget til. Morsom oppgave og heller ikke umulig å løse.
Tidligere oppsummeringer finner du her


4 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har hatt et skikkelig opplevelsesrikt cacheår du også. Takk for tips på de jeg ikke har logget ennå. Jeg har vært på Dokka og det er mange som er bra der, men den du nevner er en liten opplevelse i seg selv. Måtte bare ta med meg en STOR sporbar sak fra den bua der. Jeg liker løsbare mysterier jeg, ikke slike som en ikke skjønner noen ting av i det hele tatt. De legger jeg ikke mye energi ned på å løse. Godt nytt år! Kanskje vi sees en dag ved en cache?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal være mange fine cacher i Dokka-området har jeg hørt. Men det er mange fine rundt her og. Bare sjekk opp cachene til Hildesverden, egravraa, hannaam for eksempel Se på FP så finner du de som er fine eller skrekkelig vanskelige...
      Ja plutselig treffes vi en gang. Hadde vært moro det :)

      Slett
  2. Gratulerer med 1500 (og litt til)!
    Stor variasjon i cachene, og mange fine plasser. Nøyaktig sånn det skal være :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan jeg har fått logget over 400 cacher dette året. Jeg har tydeligvis vært oftere på cachetur enn jeg husker. Et par store trailer fyller selvfølgelig også opp. Mange forskjellige cacher ja, og mange artige og fine cacher. Men det er liksom ikke så mange som jeg husker som WOW! Men så glemmer jeg jo ekstremt fort da :/

      Slett