14. januar 2017

Afmæli


Da jeg på FB så denne statusen / reklamen tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve meg på å strikke en genser igjen? Og denne så jo egentlig ganske fin ut og ikke minst så passet den perfekt med det at det var et stort felt uten mønster. For jeg er ingen god strikker og når jeg strikker mønster så må jeg se på det jeg gjør hele tiden. Og nå ønsket jeg altså et håndarbeid jeg kunne sitte med mens jeg så på TV. Så jeg bestilte garn til denne genseren. Ja for jeg måtte jo selvfølgelig velge en genser i et garn som ikke alle vanlige garnbutikker har ;) Og jeg tok ikke sjansen på å bruke noe annet enn det som mønsteret var basert på.

Selv om jeg hadde kjøpt en haug med farger så så strikketøyet mitt ganske kjedelig ut til og begynne med. Men jeg fikk sett på Tv'n mens jeg strikket.
Men det er ingen tvil om at det er stor forskjell på å strikke med og uten mønster. På godt og vondt. Jeg er dårlig på å strikke mønster. I tillegg til at jeg må se på arbeidet hele tiden så sliter jeg med å strikke jevnt. Enten strammer det eller så blir det for løst - om hver andre. Men du og du så spennende det er! Det er akkurat som å lese ei bok. Jeg må bare fortsette å strikke  / lese for å se hvordan det blir / går.
Mønsteret heter Afmæli (sikkert skrevet med noen andre bokstaver) og betyr jubileum. Nå er det kun igjen å feste halsen på innsiden. Dette er en såkalt islandsgenser. Og det som jeg tror er spesielt med dem er at de er rundtfelt. Det er det som gjør møsteret litt spesielt. Og så er det jo så enkelt! Minimalt med montering og ikke noe behov for symaskin eller noe. Jeg har strikket to gensere tidligere etter denne fellemetoden, en islandsgenser eller var det grønnland? Tror kanskje det var den første ganseren jeg strikket og husker at jeg da fikk erfare dette med at det er fort å stramme når jeg strikker mønster. Den genseren hadde et lite innsving nederst på bolen der det var mønster ;) Og så strikket jeg en færøygenser, det såkalte "teltet" mitt. Den ble veldig stor og er et minne fra året mitt på Sogn Jord- og Hagebruksskule.

På jobben har vi en del islandske kunder og det som jeg legger merke til der er at de faktisk  bruker genserene sine mye. Nordmenn har jeg vel inntrykk av har byttet ut lusekofta med fleece, mens islendingene fortsatt altså bruker gensere både til fint og hverdags.
Genseren har myange farger, 8 farger + grunnfargen,  bare en kommer opp til hovedmøsnteret. Men det var bare 4-5 omganger med hver farge. Altså endte jeg opp med masse garnrester. Det var altså ingen god oppskrift med tanke på utnytting av garnet. Så nå er det store spørsmålet, hva skal jeg bruke alt dette garnet til? Nøstet  nederste i høyre hjørnet har jeg ikke brukt, men kjøpte det fordi jeg var usikker på om jeg skulle velge den eller garnet i midten i øverste rekke. Ingen av dem er riktig i forhold til mønsteret. Fargen som skulle vært brukt var utsolgt. Og så har jeg nesten 2 nøster til overs av grunnfargen. Jeg kunne helt klart med fordel strikket bolen litt lenger. Sånn den er nå passer den akkurat. Altså ikke mye rom for krymping. Men jeg rekker ikke opp for å gjøre noe med den saken !

Det ble en fin kveldstur i går. Den ene cm med snø som kom forrige dagen gjør underverker med tanke på lyst / mørkt. Og månen som var nesten full lyste fint opp.

14. januar. Det er neimen ikke mye vinter å snakke om. Men sola lager en magisk himmel både morgen og ettermiddag. Stadig vekk.

6 kommentarer:

  1. Fy søren, den var fin! Nydelig farger, den kler deg! Skikkelig ullgarn, tenker jeg - dermed kan den brukes i nesten all slags vær. Gratulerer med strålende utført arbeid :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja Lettlopi er islandsk 100% ull-garn. 1 tråd. Ikke helt jevn tykkelse på tråden, så da kan jeg skylde på garnet for at strikkingen min ikke er helt jevn ;)

      Slett
  2. Jeg synes det ser veldig jevnt ut! Og som jeg sa på FB, så var denne superfin! Flink er du :)
    Av restegarnet kan du jo strikke både votter og luer og skjerf :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja og du nevnte den lyse delen, den ser nesten ut som en blomst.

      Slett
  3. Hei.
    Nydelig genser!
    Hvilken str har du i genseren din? Ut i fra oppskriften så ser det ut som de er litt små og at man behøver å gå opp et hakk.
    Mvh Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg la opp 208 masker, så da er det tydeligvis den største str. jeg brukte.

      Slett