13. september 2016

Klofjell og Honsjøen.

Det er på tide å få i gang beina igjen etter Romsdalseggen. Og med det flotte været som var i dag og den siste fridagen min på en god stund så lot jeg husarbeidet greie seg selv. Pakket sekken med litt godis og satte kursen mot Nordåsen.
Etter først å ha lagt ut en ny cache så kjørte jeg videre mot Vikkelihytta.

Jeg hadde bestemt meg for å ta turen opp mot Klofjell. Der har jeg kun vært en gang tidligere og da var det skyer og dårlig med utsikt.
I dag var det ikke noe å si på utsikten.
Det begynner å bli høstfarger i skauen.
Det er ikke mye vann på turen oppover til Klofjell, kun dette lille tjernet
Etter Romsdalseggen så gikk jo turen opp som en lek ;)
 
Men godt med ei pause på toppen. I dag var det jo bare å nyyyyte den fine dagen. Det var ikke engang et vindpust på toppen.


Siden kun er 2.5 km opp til toppen så hadde jeg peilet meg ut en annen vei ned. Det begynner nemlig å bli mange blåmerkede stier i området. Så nå skulle jeg teste ut stier jeg aldri har gått før. Vel, jeg fant ut at noe av veien ned gikk jeg på ski i vinter, for ikke å snakke om: falt på ski og tok av meg skia og gikk på beina ned.
En kort avstikker bortom her for å se ned på Honsjøen.
Nede ved Honsjøen er det fint. Så her ble det en ny pause.
Noe bad ble det ikke, men jeg stakk i det minste beina nedi vannet.

Det var virkelig en flott dag i dag. Sola glitret som diamanter i vannet. Akkompagnert av klukkingen fra vannet og bjellekalng oppi lia.
Da er det godt bare å være til og ta det med ro.
Det er viktig å kose seg på tur, men å ta med seg hammeren var vel ikke helt etter planen...

Det var ikke så lenge siden vi var oppi lia der borte.
Vi kunne jo ikke bli her hele dagen så vi tuslet videre langs Honsjøen.
inn på ukjente stier igjen og selvfølgelig finnes det myr i området ;)
og inn på kjente stier igjen.

Det ble en innholdsmessig bra tur i dag med vakre kuer og kalver som nøt de siste dagene på skauen, et ekorn som pilte over veien og 2 + 1 elg som forsvant videre innover skauen da vi kom for nær.
Ja og så Barfi da selvfølgelig :)


Turen vi gikk, begynte ved Vikkelihytta, opp til Klofjell, ned mot Honsjøen og bort til Honsjøhytta (koie). Så forbi Åmotsætra og inn på stien mellom Nipkollen og Vikkelihytta, der jeg har lagt ut cacher dette året. Og så mot Vikkelihytta og bilen. Endomondoen påstår det ble ca 10 km og DNT sier 8 km. I tillegg til de 3 km jeg gikk før dette.

Ved Store Vikka er det alltid vakkert.

JFF har forstått hvem som er de ivrigste til å fiske ;)

Fascinerende å se.

Det var dukket opp litt historie på veggen til Vikkeli-hytta.



2 kommentarer:

  1. Ser ut som en deilig tur, nesten litt i varmeste laget, antagelig? Merkelig, dette været som har kommet de siste dagene, skikkelig Indian Summer.
    Artig historie på hytteveggen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var godt og varmt, men ikke ubehagelig varmt. Gradestokken i bilen viste 21 da jeg kjørte hjem i 17-tida.

      Slett