8. juni 2016

Holter almenninga / Romeriksåsen

Storøyungen
 

I dag hadde jeg bestemt meg for at vi skulle på tur, Barfi og jeg. Hadde egentlig tenkt å gå til Store Snellingen (uten en eneste cache å logge siden jeg allerede har logge de som er der), eller kanskje en runde i Gjerdrums-delen av Romeriksåsen for å logge noen cacher der. Men så endte jeg opp med å ta en tur midt i mellom isteden. Jeg sto opp litt tidligere for at jeg skulle rekke å smøre matpakke og finne fram litt utstyr før jeg kjørte Irene på jobb kl 4.30 det tok visst litt lenger tid å samle sammen det jeg måtte ha med så 10 min forsinket dro vi av sted. Og så dro jeg altså rett opp på åsen istedenfor å da hjem å legge meg igjen.

Jammen meg er det langt opp til Storøyungen, det er nesten 10 km dit. Men fram kom vi og jeg kjørte så langt det var mulig. Ikke hadde jeg tid til å beundre vannet heller for siden jeg nå først hadde tatt turen så ville jeg også forsøke å få en FTF. Det betydde at vi skulle gå videre ca 4 km på skauveien. Med på veien tok jeg tekoppen i den ene handa og mat i den andre. Det var på tide å få spist litt.Det var bare ca 10 grader, men perfekt turvær.

Cachen jeg var ute etter heter Erdmanngruvene Her ble det drevet gruvedrift på slutten av 1800-tallet fram til 1. verdenskrig. Sink var det de skulle få som resultat.
 
Her har de kastet noe av redskapen de brukte.
Slagghaugene er fortsatt enkle å finne.
Administrasjonsbrakka som nå er gjort om til privat hytte.
Fant selvfølgelig et vann her og. Engelstadtjernet.
Jeg leker at jeg ikke ser dem ;)
Det er ikke bare tett granskau.

Tilbake ved bilen så ble det en kort stopp ved Storøyungen før vi kjørte litt lenger ned i veien.

Nå skulle jeg prøve å finne 5 cacher ved Tjerntjernet (et merkelig navn spør du meg).
Denne gangen ville jeg gå stien bort til Bekkestuhytta
Bekkestuhytta en DNT-hytte.
Tjerntjernet. Her var det fint!
Men det blåste fælt.
 Men matpause skulle vi ha uansett, så det var bare å kle på seg litt isteden.

Så var det på tide å fortsette videre til neste cache.
 
Og tilbake til Bekkestua og videre til bilen igjen.

Kjørte en liten stubb igjen før det var å parkere ved en ny bom. Gå enda mer på en skauvei. Finne to nye cacher før vi tok av og gikk inn på den blåmerkede stien igjen.
Og etter en stund kom vi fram til nok en cache som lå ved Gjermenningen eller kanskje Smal Gjermenningen til og med. Et passende navn i så fall.

Nok et vakkert sted.
Fin bru var det laget her også.
 
Her måtte vi jo slå oss ned en stund, så da passet det jo bra at jeg fortsatt hadde igjen litt av matpakka mi. Mens vi spiste kom det en kar forbi som tydeligvis gikk Romeriksåsen på langs eller noe sånt. Så i hvert fall ut til at han hadde med seg utstyr til å overnatte på hyttene.
Må si jeg har lyst til å prøve det jeg også. Men frykter nok at det å gå fra Skedsmo eller Gjerdrum og helt til Brovoll blir litt vel heftig. Enten må jeg dra med meg utstyr til å overnatte eller jeg må dele opp turen i to og så ordne med henting. Men det hadde helt sikkert vært en fin tur. For selv om jeg liker å ha en topp som mål, så er det jo fint å gå i skauen også og det er veldig mange idylliske steder på Romeriksåsen. Det er ingen tvil om det.
 Jeg måtte bare en tur over elva for å se på fossen, noe som betydde at Barfi også måtte det. Hun pleier å være flink til å takle alle slike bruer som jeg går på, men denne var nok litt skummel. Men over kom hun :)
Antydning til foss her.
 
Bortsett fra en bil og denne vandreren så så vi ingen andre enn en haug med sauer og lam i løpet av turen.

Vi gikk godt og vel 15 km til fots fordelt på 3 turer. 17 cacher ble logget og området er for øyeblikket tom før grønne bokser. Og jada vi fikk en FTF.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar