13. januar 2015

2014-oppsummering

Nå har vi kommet langt inn i et nytt år allerede, siste frist for å rydde ut jula passeres i dag. Joda jeg holder på jula så lenge som mulig og det er noe som heter 20. dag jul. Men før jeg slipper året 2014 helt så hører det med en liten oppsummering. Hva skjedde i 2014? Tja, hva skjedde egentlig??? Ut i fra bloggen så var det mye Barfi, geocaching og turer. Jeg linker til mange av disse innleggene.  Det første som slår meg er at det ble sørgelig lite agility.

mars 045

Agility og Barfi

Vi begynte året som vanlig med å dra på agility-stevne på Kløfta i januar. Der gikk det såååå smått at jeg endelig tok til meg rådet om å sjekke om det var noe galt med Barfi. Så jeg bestilte time hos Turid. Turid fant fort ut årsaken: Barfi hadde vondt i ryggen sin!

Turid 009

Det ble mange turer til Turid for å få ryggen helt fin og god igjen. Men så var vi klare og dro på nytt agilitystevne Vårsprætt’n. Det gikk bedre, men slettes ikke bra. Og dagen etter så var det slettes ikke bra. Noe var galt, riv ruskende galt med Barfi. Jeg kom på en episode for ganske nøyaktig 1 år siden og begynte å forstå litt mer. Og fant forklaringen på hvorfor det som så så lyst ut på agilitybanen i begynnelsen av 2013 plutselig ble så bånn i bøtta med grusomt mange tidsfeil. Ny time hos Turid for å få Barfi bra igjen og så var konklusjonen rett og slett: Barfi har en dårlig rygg som ikke tåler for mye hopp og sprett og brå bevegelser. Agility-karrieren var definitivt over.

Geocaching

Nå som det var slutt med å dra på agilitystevener nesten hver helg jeg hadde fri så ble det plutselig god tid til å gjøre andre ting. F.eks geocaching. Vi logget overraskende mange geocacher i 2014. Det står mer om det i forrige innlegg.

Turer

Romeriksåsen 082

Jeg lot meg inspirere av Nøve og lot husarbeid og annet fornuftig arbeid bli liggende, ja ikke at jeg sier at Nøve gjør det, men at hun er mye ute på turer på fridagene sine. Jeg som alltid har sagt at jeg setter meg ikke i bilen for å gå tur eller på ski, begynte nå med det. Jeg er for dårlig kjent så jeg brukte geocachingen til hjelp. Studerte kartet der for å se om det var noen cacher som kunne kombineres med turer. Jeg lastet inn noen cacher på gps’n, pakket ned litt mat og drikke og satte Barfi inn i buret og kjørte av sted. Og fine turer ble det og ganske lange også. Det er ikke mange ganger i mitt liv at jeg har gått 2 mil på en dag. Vi var to ganger på Romeriksåsen, satte kursen mot Hurdal, med bl.a. Fjellsjøkampen, Totenåsen fikk også en tur og jeg gikk meg fullstendig bort på Hadelandsåsen. Opp på Marifjell kom vi oss også, endelig etter å bare ha bodd her i 25 år… Og hjelpe meg så mye myr vi har vasset i! Men jammen har vi hatt mange fine turer i flott høstvær. Ja for det var stort sett i høst jeg begynte med å utforske åsene rundt her på Øvre Romerike.

WP_20140916_011

Ja og med Barfi som turkamerat selvfølgelig. Og det har blitt en del km ut av det og forhåpentligvis ble vi sperke og slanke også? Nåja det ble vi vel ikke, men trøtte i beina og fornøyde ble vi.

Briller

Et nytt år betyr også at jeg har blitt ett år eldre. Lesebrillene ligger ikke lenger ubrukt i etuiet, men brukes stadig oftere. Antall kilo øker og buskestørrelsen likeså. I sommer var jeg ganske flink til å jogge, ikke mye, men formen ble i hvert fall litt bedre. men så skled det ut til null igjen…

Sportsidiot

Som den sportsidioten jeg er så får jeg med meg det meste av det som nordmenn er gode i av sport på tv. Men det er moro der og da, dagen etter har jeg stort sett glemt resultatet, i hvert fall til alle som ikke vant. Det var vinter-ol. Husker det var smørebom, men tror det ble mange noske medaljer og moro også. I tillegge til de noske så følger jeg ivrig med på to andre, Liverpool i fotball og Nadal i tennis. Nadal vant Roland Garros nok en gang og hadde sannsynligvis vunnet i Australia også om det ikke hadde vært for en akutt vond rygg. Uff da syns jeg synd på han. Resten av sesongen var det vel ikke mye å rope hurra for, der var det mye skader og uventede tap.  Etter mange magre år som Liverpool-supporter var det  moro å følge LFC igjen.

WP_001607

De vant jo stadig vekk og bøtta inn mål! Ja i april så det plutselig ut til at LFC og Gerrard endelig skulle vinne serien igjen. Helt til den berømmelige “slip’n” Så nær og så sørgelig langt unna gullet. Begynnelsen på sesongen –14/-15 snakker vi ikke om. Men neste år… Smilefjes Men da uten Gerrard, uff det derre “slip’n” Gråtefjes

Ferie og weekender

Leiden-14 011 

En helg i april var PE og på tur til blomsterparken Keukenhof i Nederland. Det var skrekkelig mye folk der, men helt utrolig flott park med vanvittig mange blomster. Dit tar jeg gjerne turen tilbake.

Leiden-14 311

Vi bodde i byen Leiden, en skikkelig koselig og idyllisk nederlandsk by.

Sommerferie-14-A 386

I sommerferien  kjørte vi nordover. Kjørte det meste av Kystriksveien, var innom Torghatten og Saltstraumen og kom så langt nord som til Bodø, før vi satte kursen nedover igjen. Knallheldige med været, ja om en ser bort i fra at det var altfor varmt.

Saltstraumen

Saltstraumen var utrolig fasinerende. Det var spennende å se litt av den vakre naturen der. Se likhetene men også ulikhetene til den vestlandske naturen. Vakkert var det i alle fall.Og jeg har endelig kommet meg litt nord for Trondheim.

Golsfjellet 110

Litt senere på sommeren tok vi turen opp på Golsfjellet. Noe høyfjell var det ikke å snakke om, men det var fint der og. Og jeg kom meg da i hvert fall opp på en topp.

WP_20141010_019

Og så ble det en GAM-tur til Brussel med verdens beste kolleger denne høsten. der vi fikk kjøpt både sjokolade og belgiske vaffler.

Gården

Romeriksåsen 010

Nå er det definitivt slutt på gårdsdrifta vår. Fødeavdelingen er i ferd med å forvandles til garasje. Ingen mulighet til å sette inn gris igjen der nei. Jorda har vi leid ut til en nabo og redskapen er solgt. Trist at det har blitt sånn, men du verden så behagelig det er også. Dette året har vi hatt null bekymringer for været. Om regnet pøser ned eller det ikke kommer regn på 2 mnd, ja hva så, hva gjør vel det??? Har jo ikke noe korn eller andre vekster som trenger nedbør eller korn som skal treskes lenger. Fy fela for et bekymringsfritt liv Smilefjes

Været

Det har jeg allerede glemt hvordan var, men det var i hvert fall en veldig fin sommer med MYE sol og ikke minst veldig varmt. Og høsten var mild veldig lenge. Heldigvis kom det litt kulde og snø til jul sånn at vi fikk en hvit jul.

desember-besøk2 008

3 kommentarer:

  1. Så moro med tilbakeblikk! Husker jo det meste du har skrevet om, men å få det i litt oppsummert form gjør at man får enda litt mer oversikt, og så husker man ting man hadde glemt :)

    SvarSlett
  2. Det er nok ikke mye her som ikke er skrevet før nei ;) Kunne selvfølgelig skrevet litt mer "privat" men fant ut at det er best å la det fortsatt være privat. Denne oppsummeringen er nok mest for min egen del. Veldig kjekt å samle det opp i et innlegg med linker sånn at det er lett å finne tilbake til når jeg har bruk for det.

    SvarSlett
  3. Imponert over bloggen din Tove og dine fotograf-kunnskaper. Til sommeren skal bilen min også prøve seg til Bodø. Håper jeg får tatt mange fine bilder også. Lise

    SvarSlett