10. mai 2014

Keukenhof

Her kommer et bilderas fra Keukenhof Smilefjes som blunker

Hovedmålet vårt med turen til Nederland denne gangen var å besøke blomsterparken Keukenhof. Vi hadde bestilt en kombinert inngangsbillett og bussbillett på nettet før vi dro. Og det fungerte veldig bra. Bussen gikk fra busssentralen like ved der vi bodde og jeg tror den gikk ofte. Jeg har lenge drømt om å besøke Keukenhof, men også blitt litt skeptisk til fordi jeg har hørt at der er det alltid mye folk, Veldig mange folk.

Leiden-14 008

Leiden-14 011

Og det stemte. Nå valgte vi å gå en litt annen vei enn denne strømmen av folk og slapp dermed å gå i kø en stund.

Leiden-14 019

Jeg var også litt bekymret for at vi tok turen for seint at det meste var avblomstret. Enda mer skeptisk ble jeg da vi på vei til parken kjørte forbi tulipanåkrer der alle kronbladene lå på bakken.

Leiden-14 264

Og ja, det var mye som var avblomstret, men det var rikelig, faktisk masse som sto i full blomst. Så den bekymringen var bortkastet.

For at dette innlegget skal bli helt umulig å åpne så legger jeg dette ut med stort sett bare små bilder. Tror de kommer fram som store om du klikker på de. 

Leiden-14 027

Det var overveldende mye blomster her. Men det var selve parken som gjorde det til en så flott opplevelse. Kombinasjonen av alle blomstene og selve parken med bøketrær, vann og fontener som gjorde dette til et sted jeg gjerne hadde dratt til flere ganegr hver vår om jeg bodde i nærheten. Dette var en varm dag, men trærne skygget såpass at den langermede genseren måtte på etter hvert.

Leiden-14 067

Jeg kan gå på vannet Smilefjes som blunker

Leiden-14 069

Kirsebærtre-blomstring

Leiden-14 073 Leiden-14 080 Leiden-14 108

Det gjør seg med mye av en sort framfor lapskaus av mange.

Leiden-14 127 Leiden-14 136

De hadde et eget drivhus fyllt med orkideer.

Leiden-14 126 Leiden-14 117 Leiden-14 131

I alle farger og fasonger.

Leiden-14 138

Det var ikke bare tulipaner/narsisser i parken. Her er vi i den japan-inspirerte delen.

Leiden-14 145

Det var fortsatt noen åkrer som ikke var avblomstret

Leiden-14 170

En del rodedendron var det også.

Leiden-14 174

Og et drivhus med potteplanter.

Leiden-14 191

Det var mengder av blomster og farger

Leiden-14 209

En avdeling med nye sorter. dette er jo en park som er et utstillingsvindu for blomsterløk-planter. Det var flere boder der du kunne bestille blomsterløk som så ble sendt hjem til deg.

Leiden-14 238

Det var også en “barne-avdeling” med lekeområde og dyr. Denne grisen var opptatt med å spise maten sin. Den jobbet iherdig med å dytte den røde leken lundt sånn at kraftfôret trillet ut. Akkurat en slik leke som Barfi har.

Leiden-14 233

Fargerike fugler også.

Leiden-14 240Leiden-14 245

Leiden-14 296 Leiden-14 038

Leiden-14 030 Leiden-14 094

Leiden-14 167 Leiden-14 207

Leiden-14 277Leiden-14 036

Leiden-14 075 Leiden-14 085

Leiden-14 055Leiden-14 042

Leiden-14 097 Leiden-14 100

 

Leiden-14 288

4 kommentarer:

  1. Det er helt utrolig hvor mange forskjellige former tulipaner kommer i, og de er jo så vakre alle sammen! Alt fra den helt enkle vanlige tulipanen til de som ser så avanserte ut at man nesten ikke tror det er tulipaner. Må ha vært et fantastisk syn i virkeligheten!
    For ikke å snakke om orkideene. Mamma elsker orkideer, og jeg tror hun aldri hadde gått ut av det drivhuset hvis hun først kom seg inn i det ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du muligheten en gang så anbefaler jeg deg / dere å ta turen :) Nederland er jo også verdt et besøk i seg selv, SÅ utrolig flatt! Kjedelig, men må bare oppleves. Og så er det mange trivelige byer.Ja i hvert fall de to jeg har vært innom ;)

      Slett
  2. Fantastisk! Så mange flotte fargar og blomstrar! No fekk eg skikkeleg lyst på kirsebærtre, dei er så fine!

    Ser du fekk sett nokre stilige orkidèar også - favoritten min er dei som du har bilde av som heng med røttene laust i lufta (Vanda Orkidè) - eg har ein slik i blålilla, den er superfin, og står heilt utan jord/bark i ein stor gjennomsiktig vase. Fyller berre vatn i vasen 1 gong i veka, og lar det stå ca ein halvtime så har blomsten fått tatt opp nok vatn, og då kan den stå tørt ei veke til :) litt artig!



    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse orkideene er noen merkelige blomster. Jeg har etter hvert fått noen jeg også, sånne vanlige. Får skrekkelig dårlig stell av meg, men utrolig hva de takler, for de kommer nå igjen stadig vekk. Orkideer er vakre, men jeg savner noe mere grønt på dem og er ikke så glad i alle disse luftrøttene som vokser og vokser. Så det tok lang tid før jeg skaffet meg en orkide.
      Du bor vel slik til at du kan ha kirsebærtre du :) Tviler på at det ville være særlig vellykka her.

      Slett