16. april 2014

Nytt besøk hos Turid/Dyrealternativen

 

Turid 004

Barfi ble som nevnt dårlig i begynnelsen av forrige uke. Nå begynner jeg i det minste å forstå hva som skjer. Først var det ag’n som satte sine spor, så var det en intens og morsom lek som satte enda større spor. Og noen dager seinere så traff hun også på en hund som hun fikk leke med. Med samme resultat. Nå er dette at Barfi treffer på andre hunder som hun har muligheten til å få leke med noe som skjer ytterst sjelden. Sånn ca en gang hvert skuddår. Ja bortsett fra å leke med Nora da, men det er ei lita bikkje. Tror kanskje det er en forskjell der. Mandag satte vi kursen mot Feiring og Turids magiske evner. Og ja, det var mye vondter å finne. Men de var nye og ganske lett å fjerne. Barfi gjespet og dempet det hun kunne. Turid sa hun pratet med hele kroppen og viste akkurat det samme som Turids hender fant. Vondt i en del av ryggen på høyre side og en vond venstre skulder. Ja der skreik Barfi til.Turid masserte, strakk,bøyde, flyttet på knuter. 

Turid 007

Mens Barfi lå der så  tillitsfull, tålmodig og finner seg i alt og slappet mer og mer av. Ja bortsett fra å bli lagt på siden, der må det noen triks til for å få henne på plass. Og så det å bli stukket i poten helt til slutt, ja da syns Barfi grensen var nådd. Det var virkelig slemt gjort, spør du henne. En del av denne behandlingen sa Turid at gjorde skrekkelig vondt. Og hadde det vært meg som hadde ligget der hadde jeg garantert nektet å betale for meg. Men ondt skal ondt fordrive, er det ikke så? Og så på med strøm/magnet-matta en god stund.

Turid 009

Turid 010

Den virker veldig bra på Barfi. Og Barfi er nesten god som ny. Nå skal vi holde Barfi langt unna agility-trening og lek med andre hunder. Og så drar vi tilbake til Turid om tre uker. Da blir det spennende å se om hun fortsatt er i fin form eller om noe av dette har kommet tilbake igjen. Nå håper jeg jo at jeg har funnet ut hva som får fram disse vondtene og at det å holde henne unna dette skal resultere i at Barfi holder seg i fin form. Vi har jo trent ag 1-3 ganger så og si hver eneste uke og det betyr jo at hun jo aldri fått sjansen til å bli bra.  Fikk også noen flere tips for å hjelpe til en del selv.

Turid 012

Det er nå godt med litt kos og nærhet mens disse mattene driver å vibrerer og durer i vei.

At agilitykarrieren er over er, ikke noe stort problem. Men det er litt vanskeligere å innse at vi ikke engang kan ta bare en “liten en” Bare en kjapp tur gjennom slalommen eller over to-tre hopp rett fram, sånn bare for moro/test. Jaja, det går nok det og. Det er i hvert fall litt godt å se at det ikke bare var en elendig jobb av meg som gjorde at det gikk så innmari seint og dårlig med oss det siste året. Det var faktisk en årsak til det. Selv om den årsaken var veldig trist.

Jeg har fått et tips om å dra til Jeløya dyreklinikk for å ta MR/CT av ryggen hennes. Det hadde jo vært greit å sett om det ligger en årsak der.  Men, jeg får nå se hva jeg gjør. For hva gjør jeg da? Operasjon er uaktuelt. Gå på smertestillende er uaktuelt. Da er det bare en ting igjen. Så jeg lever i håpet om at det vi holder på med nå er løsningen.

6 kommentarer:

  1. Så bra at Turids behandling hjelper! Det skjærer i hjertet mitt å se henne ligge der, og spesielt når du skriver at behandlingen gjør ordentlig vondt, jeg hadde vel stått og hulket hvis jeg hadde stått ved siden av henne.
    Hvis problemet kan fikses med en enkel operasjon, hvorfor er det da uaktuelt? Uansett: jeg håper også for deres del at det er Turids behandling som er løsningen på lang sikt :)

    SvarSlett
  2. Stakkars Barfi, eg kryssar fingrane for at ho blir heilt bra igjen med litt kvile og omsorg! :) Synst kanskje det var lurt å ta ein MR av ryggen hennar, eg, for då veit du jo verkeleg om det er ei årsak til smertene. Eg forstår at det hadde vore vanskeleg å fått eit svar der som ikkje er bra, men då VEIT du jo om det er noko som kan ordnast eller ikkje.. uansett så håpar eg at den behandlinga de heldt på med no hjelper, og at det er det som skal til for at ho vert bra igjen! Eg forstår godt at dette ikkje er noko artig for verken deg eller Barfi! Eg tenker på dykk, mykje!

    SvarSlett
  3. Den vonde behandlingen var kun en liten del. Og flere går jo frivillig til tannlege, naprapater og kiropraktorer stadig vekk, så det blir vel på det nivået dette her og. Og når jeg ser hvor glad Barfi er i Turid så bekymrer jeg meg ikke.
    Nå er jo jeg ganske motstander av at veterinærene sender dyra våre fra den ene dyre undersøkelsen til den andre. Men ja det hadde vært veldig greit å forsikre seg om at det ikke er snakk om prolaps eller noe annet lignende. Og hadde denne klinikken ligget her i området så hadde jeg vært raskere til å dra dit. Er det snakk om en operasjon så er det neppe bare en "enkel en" Men vi får nå se. For meg så er en død hund, en lykkelig hund, men Barfi er altfor frisk til det :) I det daglige så merker vi jo ikke at det er noe galt med Barfi. Det er disse 3 episodene nå den siste uka + en gang i fjor. Og så at det går merkelig smått på ag-banen. Først og fremst så sjekker vi ut dette med å holde unna dette som ikke virker bra på henne og Turid-behandlinger. I følge Turid så er det jo muskulært og da blir det kanskje mer snakk om strekk og den slags, altså ikke noe i skjelettet. Det er mer enn vondt nok det med strekk, det har jeg hatt og. Og da holder man seg i gangfart framfor å springe ;) Turid er også flink til å sende videre til veterinær når hun ser at dette er noe hun ikke kan hjelpe til med. Jeg har tro på at dette går bra og at Barfi har det helt fint :)

    Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal sjekke med veterinærkontoret /-ne her, hva de har av utstyr. Tror nemlig de også har investert i ganske "fancy-utstyr" :)

      Tove

      Slett
    2. Jeg ble nok litt ekstra bekymret når jeg leste innlegget ditt, men nå med dette svaret fra deg ble jeg mer rolig. Takk! Og fortsatt god bedring til Barfi, vi satser på at hun får et herlig liv som gårdshund og kosejente :)

      Slett
    3. Det høyres ut som Barfi er i dei beste hender, ja! :) Eg følgjer spent med på fleire oppdateringar framover.

      Slett