21. desember 2012

Julestemning?

 

desember 008

Oi, kun 3 pakker igjen på adventskalenderen! Da er det ikke lenge igjen til jul! Tror det er lenge siden jeg har vært sååå avslappa med tanke på jula, som i år. Som jeg ofte gjør, så har jeg tatt ei uke ferie nå før jul. Og siden jeg veldig fort fant ut at det å vaske til jul, det rakk jeg ikke, så er julevasken ganske enkelt avlyst! Eller i hvert fall utsatt til januar/februar eller kanskje til neste jul… Og dermed så ble det jo veldig god tid. Det er jo ikke sååå mye som må gjøres, er det vel? Jula kommer uansett Smilefjes  Selv om man bare tar for seg de viktige oppgavenene. Og til de viktige oppgavene så hører helt klart julekaker. Men å bake julekaker, det er kos så de er nå i boks.

desember 007

 

En annen oppgave som er viktig, er julekort. Og julekort det er sånne som ligger i postkassa. Det er veldig mye fint som finnes på internett og andre steder så det skal selvfølgelig lastes opp og sendes julehilsner på sms, e-post, blogg og FB. Må liksom ha det med der for at ingen skal glemmes. Men det er altså de som ligger i postkassa som er postkort Smilefjes som blunker Som vanlig var jeg seint ute med skrivinga. Men  det skulle jo gå greit, det er ikke så mange igjen som fortsatt får kort. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor jeg hadde så vondt i skulderen på tirsdagsmorgenen. Helt til jeg så julekortene. Jeg var rett og slett støl etter skrivingen. Det tar på å skrive julekort, skal jeg si deg. Det viste seg jo at det ble noen  kort som skulle skrives og  jeg skriver mer enn den vanlige julehilsenen og selv om en del får julebrev så skal også disse ha noe personlig på sitt kort i tillegg. Forøvrig så var PEs kommentar etter å ha lest årets julebrev, “ det står jo ikke noe om Barfi?”

desember 006

 

Med både julekaker og julekort unnagjort så kan vel egentlig jula bare komme? Men åssen er det med julestemningen? Det ligger i hvert fall godt til rette for det. Ute er det 20-30 cm snø. Det lyser i vinduer og på busker ute.

jul 004

Jeg har hørt på julemusikk og PuttiPlutti Pott. Men julestemning? Ja, hva er julestemning? Jeg husker en jul da jeg var sånn ca 10 år. Jeg hadde sett julegaven jeg skulle få av broren min. Det var ei stor firkanta, veldig tynn pakke og jeg hadde absolutt ingen peiling på hva den inneholdt. Den var bare sååååå rar at jeg ikke engang greide å komme på noe å gjette på hva det kunne være. Jeg har aldri, verken før eller siden gledet meg sååååå mye til jul som akkurat det året. Jeg var rett og slett så helt utrolig spent på hva det var i akkurat den pakka. Nå er den tiden forbi at jeg er opptatt av julegaver. Og jeg tror ganske enkelt at det med den julestemningen som jeg går og venter på, aldri kommer til å komme. Den tilhører barndommen og spenningen i forbindelse med hva som ligger under juletreet.

 

Jeg koser meg med forberedelsene. Ja, det som kalles julestress er faktisk en viktig del av det som er julekos. Og så mye stress er det jo ærlig talt heller ikke. I hvert fall ikke her. Jeg går ofte inn i desember med store planer om alt som skal gjøres og så bare reduseres planene i takt med hva jeg rekker eller mer korrekt, gidder, uten at det gjør noe fra eller til. Julekakene, som egentlig ikke er så viktige de heller, julekortene, julepynt og juletre og ribbe på bordet. Alle har pyntet seg og vi sitter i stua og spiser. Da blir det litt høytidelig og stemningsfullt. Ja da ER det JUL Smilefjes  Og alle hjerter gleder seg, ikke minst mitt. Bare jeg husker på å ta ribba ut av fryseren og sørge for at juletreet hugges i morgen så blir det jul i år og! Smilefjes

 

Hos oss begynner jula  på lillejulaftenen. Da pyntes det til jul. Men jeg tjuvstarter med nisselandsbyen min. Den er ikke så fin, den har blitt altfor overbefolket til å være det, men med lys i alle hus og hytter og på stjernehimmelen så skaper den god julestemning der den lyser opp i sin mørke krok. Så den kommer opp allerede i begynnelsen av desember og er den siste som pakkes bort.

desember 004 

Jeg er ikke noe storfamilemenneske. Så jula er mest kooos og god tid. Tid og anledning uten dårlig samvittighet til å sitte å slappe av i julepyntet hus med masse godt snadder å spise, lese bok, kanskje for engangs skyld finne fram en video eller se på filmer som det er mer enn nok av på tv. Og selvfølgelig litt familebesøk og vennebesøk. Jul er god tid Smilefjes Ja, bortsett fra at jeg skal jobbe ganske mye i romjula da…

 

I år jeg den heldige som får lov til å jobbe på julaften. Opp kl 3.30 (bør kanskje droppe Grevinnen og hovmesteren i år…I) og hjemme igjen i 14-tida. Det betyr at alt må være ferdig på lillejulaften det Forvirret smilefjes Og så jeg som alltid, på tross av gode forsetter, driver med den siste pyntinga og vasken på julaften når jeg egentlig skulle sitte å se på Tre nøtter til Askepott da gitt. Det går ikke i år. Og en annen ting, tror ikke det er aktuelt å lage risgrøt når jeg ikke kommer hjem før i 14-tida. I hvert fall ikke når det bare er jeg som er glad i risgrøt. Men hva da med nissen????? Ok, nå som vi ikke har dyr i fjøset lenger, er det kanskje ikke nødvendig med å sette ut grøt til nissen? Men jeg husker fortsatt hva som skjedde det året jeg glemte det. Og det som skjedde det året jeg tenkte på å droppe grøten. Hmmmm, kanskje jeg skal lage risgrøt på søndag? Men bortsett fra det med nissen og grøten så tar jeg altså helt med ro, har full kontroll Smilefjes som blunker  og gleder meg til det er på tide å begynne å pynte. Det er moro med jul for dessa som er små, og det er moro for oss som ikke er så små lenger og Smilefjes som blunker

Gaven som skapte såååå mye spenning før jul var forresten en LP (for den som er yngre enn meg og ikke har peiling på hva en LP er for noe så legger jeg inn en link med forklaring Smilefjes som blunker ), jeg fikk platespiller også det året, noe min bror visste, men altså ikke jeg.

 

Kos deg masse de siste førjulsdagene!

5 kommentarer:

  1. Jeg er også sånn: det jeg rekker, det rekker jeg, resten er antagelig ikke så nøye :) Skal steke krumkaker i dag, det er min absolutte favoritt! Og så må gjerne pepperkaker være i hus, men de blir glemt og så kastet uti oktober en gang ;)
    Utebildet var helt utrolig koselig, der har du julekortet ditt neste år! Åh, som jeg håper det daler en haug med snø her nå i helgen!
    Og nisselandsbyen din er kjempefin!!!

    SvarSlett
  2. Kjenner meg igjen ja. Før var julen mye mer stress, alt måtte være perfekt. Nå tar jeg det mer avslappet, det gjør ikke noe om alle ting ikke er perfekt. Vi vasker jo huset hele tiden, hvorfor må det være ekstra rent til jul. Synes det er rent nok ;))))
    Synes du er flink jeg, sender jo julekort også, må innrømme at der er jeg sløv.
    Ønsker dere en riktig flott jul.

    SvarSlett
  3. Jeg føler dette med jul akkurat som deg. Nå er jeg blitt litt mer sløv. Jeg føler at når ingen skal være hos meg så er det ikke så nøye. Bare jeg kan leve med det. :) Du har jo 8 slag kaker!!!!!! Det er myyyyye mer enn her. Hva heter de små som er til høyre på bilde. De som er brettet i en tupp på midten med en kule under???

    Julekort er bare et must i jula. Det er en tradisjon som bare må være med. Det er så koselig å få kort. Tusen takk!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men så er jo jeg en skikkelig kakemons, Nina. Ikke så nøye med annen mat... De kalles napoleonshatter. Er en oppskrift, mørdeigskaker som kan varieres i til mange slag som sto i et ukebald for 20-30 år siden. Kulen er marsipan.

      Slett