2. august 2012

Ferie 2012 Rogaland

Det er egentlig ikke så mye å si om årets ferie. Etter innfallet mitt om gjeting og dystre værmeldinger så ble den delt opp i småturer og lagt der været så ut til å bli sånn passe brukbart. Lørdag reiste vi hjemmefra i regn og kom oss til Gol der vi sa takk og farvel til regndråpene. vi har kun kjørt over Hardangervidda riksveg 7 en gang før og ønsket å ta denne en gang til. Selv om det ikke regnet så lå skydekke ganske lavt så noen Hardangerjøkul så vi ikke noe til, men at Hardangervidda er et platå kan vi godt forstå.

Stavanger 003

Jeg tok visst ikke så mange bilder denne gang og ut i fra bildene har vi visst vært på “fosse-tur” Smilefjes som blunker Men så er jo fosser vakre da Smilefjes

Stavanger 022

Vi tok en liten stopp ved Vøringsfossen, ikke rart det blir høye fosser med sånne juv og loddrette fjellvegger.

Stavanger 033

Måtte jo ha med et museumsbesøk, denne gang Hardangervidda natursenter

Stavanger 039 

Med geiter på taket.

Stavanger 055

Fantastisk flott utsikt fra spisesalen der vi overnattet i Eidfjord

Stavanger 050 Stavanger 051

Gamlekirken var erstattet med ny moderne kirke

Stavanger 057

Fasinerende fjell er det mye av i Norge.

Stavanger 060

Vi fant ut hvor Kjeåsen er, men besøkte den ikke. Vikesland er jo uansett “min” høydegard Smilefjes som blunker

Stavanger 072

I Hardanger kjøper man selvfølgelig moreller Smilefjes

Stavanger 075

Folgefonna

Stavanger 082

Flott bro.

Stavanger 083

Låtefoss

Stavanger 088

Det er selvfølgelig en cache ved Låtefoss også. Fordelen med å leite etter geocacher er at da blir man ledet til litt andre steder. Her måtte vi gå opp på siden av fossen opp langs en flott vei til det gamle hotellet som lå der i gamledager. Nå kunne vi se ned på turistene og vi fikk med oss en foss til.

Stavanger 104

Stavanger var neste mål.

Stavanger 122

Stavanger 136

Hovedmålet var Jæren. Ja det er flatt og ikke minst utrolig åpent! Langt borti der ser man fjellene reise seg.

Stavanger 138

Vi var heldige med været. Tror kanskje disse ønsket seg litt mer vind og større bølger?

Stavanger 152

Stavanger 133

Innimellom sandynene lå Friluftshuset

Stavanger 160

Obrestad fyr

Stavanger 192

Man behøver ikke plog så lenge man har en gris som kan gjøre jobben Smilefjes som blunker

Stavanger 190

Jærmuseet, nok et hus som gled fint inn i terrenget.

Stavanger 187

Stavanger 184

Det er mange av disse. Da vi var på vei tilbake til Stavanger så vi at det var noen veldig mørke skyer i horisonten. Og at det hadde regnet var det ingen tvil om da vi så blommsterpottene på taket var smekkfulle av vann. I følge nyhetene så hadde det styrtregnet.

Dagen etter så satte vi kursen hjemover, via Suleskarsvegen, men først en tur bortom Månafossen. En kort men bratt tur.

Stavanger 239

Stavanger 241

Men her var det lagt godt tilrette for at alle skulle komme fram

Stavanger 204

En flott foss der det nesten ser ut som den kommer ut av et hull i fjellet.

Selvfølgelig var det en cache her også. Kun 150 m (eller kanskje det var 250 m) fra der vi sto, problemet var bare at det var 90 m loddrett ned et stykke bortover, så 90 loddrett oppover og så enda en del meter bortover :/ Kanskje en fordel å gå rundt juvet? Nysgjerrig som jeg er så gjorde jeg selvfølgelig det.

Stavanger 215

Ble litt skuffet over å ikke få et fantastisk syn til fossen ovenfra.

Stavanger 212

Mulig det var jeg som var for feig som ikke gikk langt nok ut på kanten, men jeg følte meg litt dum der jeg gikk og rota, mens alle de andre turistene sto på utkikkspuntet og så på hva i all verden det var jeg rota med?

Cachen ble funnet etter en del leting, hadde jeg først gått så langt så skulle den logges!

Stavanger 210

Utsyn til Mån fikk jeg med meg

Stavanger 224

og litt mer av elva over fossen.

Stavanger 227

3 kommentarer:

  1. For noen fantastisk flotte bilder! Å dra utenlands på ferie er på ingen måte nødvendig når vi bor i et så vakkert land. Man må jo bare få med seg så mye som mulig av Norge før man blir for gammel!

    SvarSlett
  2. Så utrolig fine bilder, og så flotte motiv! Nesten som at jeg har vært på tur selv :)

    SvarSlett
  3. Mange flotte bilder..den fossen var jo kjempe stilig da..Dere får nok se litt mere når dere leter etter disse cachene, spennende!

    SvarSlett